Det schweiziska företaget Victorinox Swiss Army förknippas allt för ofta med deras så välkända och populära fickknivar. Något som kanske inte är lika känt är faktumet att detta företag också tillverkar en mängd andra produkter, såsom bestick, parfymer, reseaccessoarer och klockor med hög kvalitet och stryktålighet.

Klockor från Victorinox är något som är väldigt kvalitativt och exklusivt och dessa klockor bärs av många miljoner människor i hela världen.

Denna artikel beskriver hur Victorinox grundandes, utveckling och framgång från dess början till idag. Om du är intresserad av detta företag och allt Victorinox tillverkar, så är det bara att läsa på!

Vad innebär namnet Victorinox?

Först en snabb förklaring hur företagets namn kom till, då det ligger rätt så intressanta fakta bakom denna historia.

1884 öppnade företagets grundare Karl Elsener en verkstad i Ibach-Schwyz i Schweiz. Hans mamma Victoria stöder honom aktivt i hans strävan.

När Karls mamma 1909 dog valde Karl hennes förnamn Victoria som varumärke till sin mammas minne. Han registrerade också det nu kända emblemet med korset och skölden som ett varumärke.

Idag är det ett registrerat varumärke i över 120 länder. Uppfinningen av rostfritt stål (Inox) 1921 blev en mycket viktig utveckling för företaget. Det var kombinationen av de två orden ”Inox” och ”Victoria” som resulterade i dagens företag och varumärke – Victorinox.

Victorinox Logo

Historiken bakom företaget Victorinox

Nu följer en liten tidsresa som har sin början år 1884 och som sträcker sig hela vägen till nutiden. Denna resa kommer visa hur detta framgångsrika företag utvecklades genom åren och decennierna.

Det är viktigt att förstå att Victorinox inte enbart är Swiss Army Knives eller klockor, utan det är helheten av produkter och innovationer som utgör denna koncern, vilket vi tycker är värt och viktigt att belysa och ta upp.

Vi börjar alltså med knivdelen av historien för att sedan gå över till klockornas del av Victorinox.

VICTORINOX TIDSLINJE

1891

Efter sina första år som verkstadsägare bildar Karl Elsener nu
”Association of Swiss Master Cutlers”. Som ett resultat kan han leverera den första stora leveransen av fickknivar till den schweiziska armén.

Karl Elsener

1897

Den ursprungliga schweiziska ”officerarens och sportens kniv” är nu patenterad. Idag är den känd runt om i världen som ”Swiss Army Knife”.

Victorinox kniv

1931

Sedan Victorinox början år 1909 har företaget lyckats etablera sig ordentligt i både Eruopa och resten av världen. 1931 introducerar Carl Elsener II (sonen till Karl Elsener) automatisering. Under samma år fick elektricitets och ingenjörskoncernen Brown Boveri uppdraget att sätta upp världens första helelektriska härdningsanläggning i Ibach. Detta garanterar att alla knivar är av konstant hög kvalitet.

1945

Amerikanska soldater stationerade i Europa efter andra världskriget köper fickknivar i stora mängder och den är en populär souvenir att ta med sig hem till USA.

Victorinox kniv

1950

Carl Elsener III (Karl Elseners barnbarn) tar över företagsledningen.

carl-esener-III

1977

Original Swiss Army Knife blir en utställning för design på ”Museum of Modern Art” i New York.

museum of modern art new york, victorinox

1978

Nasa beställer 50 stycken Swiss Army Knife fickknivar.

nasa victorinox

1984

Företaget fördubblar sin tillverknings- och kontorsyta.

1989

Det är nu Victorinox för första gången någonsin börjar tillverkar högkvalitativa klockor som genast får stor uppmärksamhet på världsmarknaden. Företaget lanserar dessa under sitt schweiziska armémärke i Nordamerika med dess tidigare amerikanska säljpartner.

1992

Öppnande av det första försäljningsdotterbolaget i Japan.

japan victorinox

1994

Etablering av Carl och Elise Elsener Gut Foundation med uppdraget att stödja nationella och internationella välgörenhetsprojekt.

Carl och Elise Elsener

1999

Marknadsinträde för reseaccessoarer.

2005

Förvärv av den långvariga schweiziska kniv- och klocktillverkaren Wenger SA i Delémont. Wenger förblir ett självständigt dotterbolag till Victorinox.

2007

Carl Elsener IV tar över företagsledningen och utvidgar Victorinox ytterligare som ett globalt varumärke för flera produkter. Etablering av Victorinox Swiss Army Fragrance AG.

2008

Öppnande av den första europeiska Victorinox flaggskeppsbutiken i London.

2011

Öppnande av Swiss Knife Valley Visitor Center i Brunnen, Schweiz.

2014

Förvärv av reseaccessoarverksamheten från tidigare licenstagare och etablering av den nya affärsenheten Victorinox Travel Gear AG. Öppning av en butik med ett utmärkt läge i Zürichs centrum.

Mer om Victorinox klockor

Som vi beskrev ovan så har detta företag extremt många facetter och det är verkligen mycket intressant att se dess utveckling från en liten verkstad i Schweiz till en gigantisk multinationell koncern.

Det är just denna bredd och idérikedom som gjorde att Victorinox blev så pass stort och framgångsrikt.

Precis som allt annat som detta företag har tagit sig an, så var etableringen av tillverkandet av klockor helt rätt i tiden och skulle visa sig vara extremt lukrativt för Victorinox.

Koncernen hade rätt så lätt att etablera sig inom klockindustrin, i både Schweiz och resten av världen, då man ju redan hade sitt etablerade och välkända Swiss Army Knife varumärke bakom sig.

I början fanns det dock ingen kunskap eller arbetskraft inom företaget som kunde ta sig an denna nya tillverkningen, vilket ledde till en rad nya samarbeten och förvärv.
Efter en lång affärsrelation med företaget Forschner bestämde sig Victorinox att skriva ett kontrakt med det amerikanskt baserade Forschner-företaget om att sälja dem stora mängder med fickknivar som Forschner i sin tur började sälja på den amerikanska marknaden.

Då märket Swiss Army blev så pass känt i USA bestämde sig Forschner för att grunda varumärket Swiss Army Brands Incorporated (SABI), med Victorinox som en av SABIs största delägare.

SABI började sedan år 1989 lansera en rad nya produkter och en storskalig produktion av Swiss Army klockor fick sin början.

Under de kommande 10 åren, fram till 1999, blev försäljningen av SABI klockorna större och större. Bland annat lanserades det 16 olika Swiss Army Sports klockor och den mycket exklusiva Swiss Air Force Watch och SABI blev snabbt en av de mest sålda klockorna i USA.

Då Victorinox inte riktigt var med i denna rejäla uppgång, utan enbart var delägare i SABI, bestämde sig företagsledningen år 2002 att köpa upp hela Swiss Army Brands Inc, för att helt kunna ta över klockproduktionen och försäljningen av Swiss Army klockor.

Från och med den dagen såldes alla klockor under varumärket Victorinox Swiss Army och år 2019 firade företaget 30 år som internationell klocktillverkare.

Är Victorinox ett lyxvarumärke för klockor?

Victorinox Swiss Army klockor är för dem som letar efter hållbarhet och god kvalitet. Men samtidigt som de är mer överkomliga än flera dyrare schweiziska klockor, lever Victorinox klockor fortfarande upp till rykte som ”Swiss made” -märket.

Detta innebär en exceptionell hantverkskonst och den obevekliga kampen för att utvecklas, det är de avgörande egenskaperna hos det berömda schweiziska varumärket Victorinox.

Med andra ord har denna klocktillverkare åstadkommit något som få andra inom branschen har lyckats med; att skapa ett slags prisvärt lyxvarumärke som är populärt både bland de rika och medelklassen.

Det är förmodligen denna kombination som är grunden till Victorinox och Swiss Army Watches’ enorma framgång och det är anledningen till att företaget fortsätter att utvecklas och växa.

Köp Victorinox klockor

På Magnussons Ur har under en längre tid sålt Victorinox klockor till många nöjda kunder. Om du är intresserad av dessa kvalitetsklockor, gå då till våra Victorinox klockor eller kom in till vår Butik i Göteborg.